Από τη συμμετοχή του σχολείου μας στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.) και της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης
«Δημιουργούμε με όλα τα χρώματα – Παίζουμε με όλα τα παιχνίδια»
Σκοπός του διαγωνισμού ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών/ μαθητριών και η ενεργοποίησή τους στο ζήτημα της ισότητας των φύλων μέσω της δημιουργίας πρωτότυπων έργων με θέμα τη σημασία των παιχνιδιών ως προς την παραγωγή, αναπαραγωγή και εμπέδωση των έμφυλων ρόλων και ανισοτήτων.
Το παιχνίδι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο παιδαγωγικός του ρόλος είναι αναμφίβολα ζωτικός παράγοντας για την ανάπτυξη των παιδιών και τον τρόπο πρόσληψης, οργάνωσης και ερμηνείας του κόσμου.
Στόχος του διαγωνισμού ήταν να κατανοηθεί ότι η έμφυλη διάκριση των παιχνιδιών ενισχύει και παγιώνει τις έμφυλες διχοτομήσεις, τους ιεραρχημένους κοινωνικούς ρόλους και την ανάγκη πλήρωσης των ρόλων αυτών. Παράλληλα να αναδειχθεί η σημασία των έμφυλων στερεοτύπων ως προς τον σχεδιασμό και την εμπορία των παιχνιδιών και συνακόλουθα στην επιλογή και τον τρόπο χρήσης τους.
Τα παιχνίδια δεν είναι ‘’για αγόρια’’ ή ‘’για κορίτσια’’. Είναι για τα παιδιά.
Αυτό θα περιμέναμε να ακούσουμε στον 21ο αιώνα και με όλη την πρόοδο που έχει
επιτευχθεί προς την κατεύθυνση της ισότητας των φύλων. Δυστυχώς δεν είναι έτσι.
Το έμφυλο μάρκετινγκ των παιχνιδιών συχνά χαρακτηρίζεται σήμερα ως ‘’μάρκετινγκ του χάσματος των φύλων’’. Παρά το γεγονός ότι η ανισότητα των φύλων έχει μειωθεί τον τελευταίο αιώνα, τα έμφυλα στερεότυπα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στο σχεδιασμό, όσο και στην εμπορία των παιχνιδιών. Τα παιχνίδια που πωλούνται σήμερα είναι περισσότερο έμφυλα από ποτέ, πολύ συχνά παρουσιάζονται ως κατάλληλα ‘’για αγόρια’’ ή ‘’για κορίτσια’’, πωλούνται σε διαφορετικά τμήματα ή και ορόφους, έχουν διαφορετικό περιτύλιγμα και χρώμα, διαφορετικές απεικονίσεις και λεζάντες, τα προτεινόμενα παιχνίδια για αγόρια εμπεριέχουν δράση και κατασκευές, ενώ για τα κορίτσια φροντίδα και καλλωπισμό. Αυτό δημιουργεί την εντύπωση ότι μερικά παιχνίδια είναι κυρίως για αγόρια, μερικά κυρίως για κορίτσια και μερικά τελείως απαγορευμένα για κάποιο φύλο. Αυτή η επιλογή είναι επικερδής για τις επιχειρήσεις καθώς έχουν χωριστές αγορές, που καθεμία έχει τα δικά της διακριτά προϊόντα. Έχει, όμως, κοινωνικό κόστος καθώς η έμφυλη διχοτόμηση των παιχνιδιών βλάπτει κορίτσια και αγόρια.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει, ευτυχώς, μια αυξανόμενη ανησυχία διεθνώς για τον έμφυλο διαχωρισμό των παιχνιδιών καθώς αυτή η πρώιμη διχοτόμηση των ενδιαφερόντων και των δραστηριοτήτων των παιδιών έχει ως αποτέλεσμα να αποκτούν μέσα από το παιχνίδι διαφορετικές εμπειρίες και δεξιότητες τα αγόρια και τα κορίτσια και κατά συνέπεια να αναπαράγονται τα έμφυλα στερεότυπα και να περιορίζονται οι δυνατότητες ολόπλευρης ανάπτυξής τους, την εκπαιδευτική επιτυχία και τις επαγγελματικές τους επιλογές αργότερα.