Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας, 6 Μαρτίου και τα αυξανόμενα φαινόμενα bullying εντός των σχολικών μονάδων, αφιερώσαμε όλοι την εβδομάδα σε δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Είναι βέβαια πεποίθηση μας ότι η βία αντιμετωπίζεται με περισσότερη δημοκρατία. Προάγοντας δηλαδή τον ανθρωπισμό μέσα από την εκπαίδευση, την πίστη στον άνθρωπο και τις δυνατότητες του, τα μοναδικά χαρίσματα του καθενός και τον σεβασμό σε αυτά. Η ανθρωπιστική παιδεία έχει σαν στόχο την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, του προβληματισμού, της αμφιβολίας και του σεβασμού σε κάθε τι νέο.
Στην πράξη για εμάς αυτό σημαίνει ότι κανένα φαινόμενο δεν αντιμετωπίζεται αποσπασματικά από μόνο του, αλλά ολοκληρωμένα σε όλο το πρόγραμμα σπουδών για το νηπιαγωγείο, τις δράσεις μας και την εκπαιδευτική πρακτική μας. Μόνο μέσα από την ανάπτυξη του σεβασμού, της αλληλοκατανόησης, της αποδοχής, της ανεκτικότητας και του διαλόγου μπορούμε να φτάσουμε στην εξάλειψη φαινομένων βίας. Ένα δημοκρατικό σχολείο είναι ο δρόμος για μία δημοκρατική κοινωνία!
Μέσα στις δράσεις μας ήταν η ανάγνωση σχετικών παραμυθιών, η συζήτηση με τα παιδιά για την στάση των ηρώων και τις συμπεριφορές τους, αλλά κυρίως για τα συναισθήματα που μας προκαλούν τέτοιου είδους καταστάσεις. Τα παιδιά πολύ εύστοχα παρατήρησαν ότι εκτός από το σώμα μας, μπορεί να πληγωθεί και η καρδιά μας. Έπειτα μιλήσαμε για την δύναμη των λέξεων που τις περισσότερες φορές πληγώνουν περισσότερο. Πρέπει να προσέχουμε τι λέμε στους άλλους γιατί οι λέξεις φεύγουν και δεν ξαναγυρνάνε. Τα παιδιά έπειτα έκαναν κατασκευές και τις δικές τους αφίσες.
Μερικά από τα παραμύθια που διαβάσαμε και προτείνουμε:
- Τα μπαλόνια της φιλίας και η Μόνα σε καινούριο σχολείο (Daphne-ΕΨΥΠΕ)
- Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε (Μεταίχμιο)
- Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε (Μεταίχμιο)
- Το παπί που δεν είχε τι να πεί (Σαββάλας)
- Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία (Πατάκης)
- Οι νταήδες του βυθού και ο Ρομπέν των θαλασσών (Susaeta)
- Μην κάνεις αγριάδες γιατί θα βρείς μπελάδες (Πατάκης