«Να μελετάς αυτό που αγαπάς και να μη φοβάσαι να ερευνήσεις αυτά που δεν γνωρίζεις.» ― Μαρί Κιουρί
Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες διαμόρφωσης της παιδικής προσωπικότητας είναι τα πρότυπα. Μέσα από το παιχνίδι, τα βιβλία, την τηλεόραση, τα παιδιά μιμούνται συμπεριφορές και παίζουν παιχνίδια ρόλων. Οι γονείς και το σχολείο προσπαθούν να καλλιεργήσουν όμορφα πρότυπα συμπεριφοράς και ανθρώπων.
Συχνά, όταν αναφερόμαστε σε έργα σπουδαίων ανθρώπων που μιλούν στην παιδική ψυχή, εκείνα εντυπωσιάζονται και αποκτούν ένα κίνητρο για να αρχίζουν να αναρωτιούνται: «Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω;»
• Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι στη διεθνή επιστημονική κοινότητα υπάρχει μια τεράστια κίνηση για την αναγνώριση των γυναικών επιστημόνων στις θετικές επιστήμες. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, τα κορίτσια ήταν μειονότητα στο STEM κορυφαίων πανεπιστημίων. (Τα αρχικά STEM σημαίνουν «Science, technology, engineering, and mathematics» δηλαδή «επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά».) Και αυτό ξεκινά από τα σχολεία, τα οποία δεν ενθαρρύνουν ιδιαίτερα τα μικρά κορίτσια να ασχοληθούν με τις θετικές επιστήμες. Αξίζει να αναφέρουμε ότι χάρη σε μια νεαρή Βρετανή φυσικό, την Jess Wade, το 2018 προστέθηκαν 270 νέες σελίδες στη Wikipedia, αναφερόμενες σε νεαρές επιστήμονες, ώστε το έργο τους να γίνει ευρύτερα γνωστό. Η Μαρί Κιουρί, η Βαλεντίνα Τερέσκοβα, η Τζέιν Γκούντολ, όλες επιστήμονες σε εποχές που οι γυναίκες δεν είχαν ίσες ευκαιρίες, είναι κορυφαία πρότυπα και μπορούν να εμπνεύσουν τα σύγχρονα κορίτσια.
• Ακολουθώντας τα βήματα κορυφαίων αθλητών, τα παιδιά θέτουν τον εαυτό τους σε μια διαρκή διαδικασία αυτοβελτίωσης. Οι αθλητές ασκούν μεγάλη επιρροή στα παιδιά και γίνονται πρότυπό τους. Αποκτούν αυτοπεποίθηση, αντοχή, μαθαίνουν να λειτουργούν ως ομάδα, κοινωνικοποιούνται. Διαβάζοντας για τη ζωή του Τζέσε Όουενς για παράδειγμα, πέρα από τα αθλητικά επιτεύγματά του, τα παιδιά πληροφορούνται το ιστορικό πλαίσιο εκείνης της εποχής, που είχε έντονα τα σημάδια ρατσισμού και ναζισμού, και τα ερωτήματα που δημιουργούνται μπορούν να γίνουν η απαρχή μιας μεγάλης συζήτησης.
• Διάσημες μορφές από τις τέχνες, όπως ο Πικάσο και η Φρίντα Κάλο, δείχνουν στα παιδιά ότι ‒παρ’ όλα τα εμπόδια‒ ξεπέρασαν τα στερεότυπα της δικής τους γενιάς, καλλιέργησαν το ταλέντο τους και διακρίθηκαν με τα έργα τους. Τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 2005 «αναπνέουν» σχεδόν μόνο μέσα από την τεχνολογία και χρειάζονται όσο ποτέ άλλοτε πρότυπα πολιτισμού. Για αυτόν τον λόγο, η σύγχρονη παιδεία πρέπει να περνά μέσα από τον πολιτισμό. Η τέχνη ανοίγει ορίζοντες, προάγει πνευματικά και ψυχικά τον άνθρωπο.
Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αφουγκράζονται τον εαυτό τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους και εμείς, οι γονείς, να σταθούμε συνοδοιπόροι τους. Σκοπός είναι να πλάσουμε ισχυρές προσωπικότητες με απαιτήσεις και υψηλούς στόχους.
Αν ψάχνετε βιβλία που θα δώσουν έμπνευση και στα παιδιά σας και θα τα φέρουν σε επαφή με θετικά πρότυπα, προτείνουμε τα «20 σπουδαία κορίτσια που άλλαξαν τον κόσμο» και τα «20 σπουδαία αγόρια που άλλαξαν τον κόσμο». Μέσα από τις συνοπτικές βιογραφίες αυτών των βιβλίων, τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν με μια μεγάλη προσωπικότητα από την επιστήμη, τον αθλητισμό, τις τέχνες. 20 Σπουδαία Κορίτσια και 20 Σπουδαία Αγόρια ακολούθησαν το πάθος που είχαν κρυμμένο στην καρδιά τους, επένδυσαν πολύ χρόνο και κόπο για να κατακτήσουν τους στόχους τους, ακόμα και όταν κανένας δεν πίστευε ότι θα τα καταφέρουν.
-Λίντυ Γ.