Δημιούργησαν ρομπότ που αναγνωρίζει τα συναισθήματα
Ένα ρομπότ που αναγνωρίζει τα συναισθήματα των παιδιών, δημιούργησαν οι μικροί μαθητές του νηπιαγωγείου «Στρουμφάκια». 37 παιδιά από 4,5 έως 5,5 ετών και τρεις εκπαιδευτικοί, με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησαν ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο project που επικεντρώθηκε στη συναισθηματική νοημοσύνη και διακρίθηκαν για την καινοτομία του, στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση.
Πάνω από 2.000 μαθητές και 360 εκπαιδευτικοί με 173 ομάδες από όλες τις περιφέρειες της χώρας συμμετείχαν στο φετινό διαγωνισμό, ο οποίος επικεντρώθηκε στην ευρύτερη θεματική ενότητα της τεχνητής νοημοσύνης. Ο διαγωνισμός είχε ως στόχο μέσω της συγγραφής ανοιχτού κώδικα και της χρήσης των ανοιχτών τεχνολογιών, μαθητές και εκπαιδευτικοί, να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε γίνουν δημιουργοί λύσεων και όχι απλοί καταναλωτές ψηφιακών υπηρεσιών. Ωστόσο κύριος στόχος του είναι ο διαμοιρασμός της γνώσης ανάμεσα στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία και ευρύτερα στην κοινωνία.
«Είμαστε περήφανοι και χαρούμενοι για όσα καταφέραμε φέτος μαζί με τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας και είναι σημαντική αυτή η διάκριση για εμάς. Ήταν μια αναγνώριση της δουλειάς μας και των όσων προσπαθούμε να κάνουμε σε μια επαρχιακή πόλη. Νομίζω πως είμαστε το μοναδικό ιδιωτικό σχολείο πανελλαδικά που έχει διακριθεί, από όλες τις κατηγορίες» ανέφερε η Διευθύντρια του νηπιαγωγείου, Βασιλική Ρεπανά.
Όπως ανέφερε, όλα τα έργα των ομάδων που συμμετείχαν ήταν εξαιρετικά και τρομερά δημιουργικά. Τα έργα που διακρίθηκαν, ξεχώρισαν για την ιδέα, την υλοποίησή της και τις αναλυτικές οδηγίες κατασκευής-χρήσης και διδασκαλίας, που τους δίνουν την δυνατότητα να είναι επαναχρησιμοποιήσιμα και από άλλα σχολεία. «Υπάρχει η δυνατότητα να μπεις στην πλατφόρμα και να κάνεις το ίδιο project με τον ίδιο τρόπο ή βάζοντας τις δικές σου πινελιές». Στο συγκεκριμένο διαγωνισμό συμμετέχουν τα τελευταία πέντε χρόνια αλλά η πρώτη διάκριση ήρθε φέτος καθώς έκαναν ένα βήμα παραπάνω, όπως σημείωσε η ίδια.
Η προσχολική ηλικία θεωρείται σημαντική περίοδος για τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, καθώς χτίζει τα θεμέλια βασικών δεξιοτήτων. Έρευνες δείχνουν ότι η κατανόηση των συναισθημάτων, έχει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας ενώ ήδη από την ηλικία των δύο, τα παιδιά αρχίζουν να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και στη νηπιακή ηλικία, η ικανότητα αυτή βελτιώνεται αισθητά. Ένας από τους πολύ σημαντικούς στόχους του νηπιαγωγείου, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών του, είναι η συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να αναγνωρίζουν, να διαχειρίζονται και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, ενώ παράλληλα να προσπαθούν να κατανοήσουν τη συναισθηματική κατάσταση των άλλων. Σύμφωνα με την ίδια, ένα από τα πράγματα που τους καθορίζουν, είναι η όρεξη τους για να μαθαίνουν και να κάνουν νέα πράγματα ώστε να μπορούν με τη σειρά τους να τα μεταδώσουν στα παιδιά.
Η ίδια προσπαθεί, όσο γίνεται, να προσθέτει νέες δραστηριότητες και θεματικές στη δομή του σχολείου για να παίρνουν τα παιδιά καινούρια ερεθίσματα, εικόνες και γνώση. Σημείωσε πως οι μικροί μαθητές στην αρχή δυσκολεύτηκαν με το project γιατί δεν είχαν κάτι χειροπιαστό και κινούνταν γύρω από μια γενική έννοια, ωστόσο στη συνέχεια τους άρεσε πολύ γιατί υπήρχε πολλή δημιουργικότητα καθώς χρησιμοποίησαν αρκετές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, σχεδιάζοντας το ρομπότ τους με μια από αυτές. Η διαχείριση ενός αρνητικού συναισθήματος όμως, είναι δύσκολη και η ίδια μαζί με τα παιδιά κλήθηκαν να δημιουργήσουν έναν ρομπότ, που αναγνωρίζει τη λύπη και τη χαρά σε κάθε παιδί. Συνδέοντας τα Lego με προγράμματα ανοιχτού προγραμματισμού, το «Psybot» προσφέρει στο παιδί δραστηριότητες, ώστε να το βοηθήσει είτε να αισθανθεί καλύτερα είτε, αν είναι ήρεμο και χαρούμενο, να μάθει κάτι καινούριο ή να διασκεδάσει μαζί του. «Προσπαθήσαμε όχι απλά να εξηγήσουμε στα παιδιά τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη αλλά να το δουν στην πράξη. Μετά τους άρεσε γιατί ασχοληθήκαμε με τα συναισθήματα και τη συναισθηματική νοημοσύνη που είναι μια θεματική που τη δουλεύουμε κάθε χρόνο, γιατί τα παιδιά βιώνουν έντονα τα συναισθήματα και τους μαθαίνουμε πως μπορούν να τα διαχειριστούν. Πήρε αρκετό χρόνο να καταγράψουμε τα πρόσωπα των παιδιών, γιατί έπρεπε να καταγραφούν δύο διαφορετικά συναισθήματα 37 παιδιών».
Οι στόχοι του project είναι να μπορούν τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να μάθουν τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη, να αναπτύξουν κριτική και υπολογιστική σκέψη, καθώς και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων μέσα από τον προγραμματισμό. Οι δράσεις τις οποίες προτείνει το «Psybot» αποφασίστηκαν έπειτα από συζήτηση με τα παιδιά, για το τι θέλουν να κάνουν, όταν είναι χαρούμενα και τι τους βοηθάει, όταν είναι λυπημένα ή ταραγμένα. «Στόχος είναι να προγραμματίσουμε κι άλλες δραστηριότητες για κάθε συναίσθημα, ώστε να προτείνει τυχαία κάθε φορά μια από αυτές. Δοκιμάσαμε το «Psybot» στην τάξη. Ενθουσιαστήκαμε όταν καταλάβαινε το συναίσθημα που δείχναμε και του φτιάξαμε τη δική του γωνιά στην τάξη, ώστε να το χρησιμοποιούμε όποτε χρειάζεται».
Συνέχισε λέγοντας πως στα παιδιά αρέσει πάρα πολύ ο προγραμματισμός, κάτι το οποίο «τρέχουν» εδώ και πολλά χρόνια στο νηπιαγωγείο και αφιερώνουν τουλάχιστον δύο ώρες εβδομαδιαίως για αυτό καθώς και για πειράματα και νέες εκπαιδευτικές εφαρμογές. «Πιστεύουμε πως μέσα από αυτά, τα παιδιά γίνονται πιο δημιουργικά. Είναι πράγματα τα οποία συμβαίνουν γύρω τους και αντιλαμβάνονται τον κόσμο διαφορετικά. Η προσχολική αγωγή έχει αναπτυχθεί πολύ, έχουμε πλέον τα εργαστήρια δεξιοτήτων, υπάρχει μέσα η πληροφορική, ο προγραμματισμός και οι νέες δεξιότητες».
Σημείωσε πως τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν με νέους και πιο δημιουργικούς τρόπους και ένας από αυτούς είναι η υπολογιστική σκέψη, που εντάσσονται μέσα ο προγραμματισμός, τα πειράματα, οι προ μαθηματικές έννοιες και η τεχνητή νοημοσύνη. «Πρέπει να μαθαίνουν βιωματικά, όχι μόνο μέσα από τα βιβλία, για να μπορούμε να έχουμε feedback αλλά να είναι και κατανοητό στα παιδιά. Ωστόσο, το νηπιαγωγείο δεν είναι μόνο η τεχνολογία, είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι αλλά πρέπει να αναπτύσσονται και άλλες δεξιότητες» κατέληξε η κ. Ρεπανά.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr